28 May
11:00 – 11:30 Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna. | Opening session |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna. | Session 1 – Soundscapes 1. “Subjects of Attention, Re-listening to the Radio Happening of John Cage and Morton Feldman, 1966-67” (Aaron Richmond and Aaron Rotbard). 2. “O som do céu: a (co)composição de Yakecan, no contexto ambiental” (Rafael Lopes dos Santos). 3. “Afinações do instante: dança, música e objetos sonoros” (Thembi Rosa Leste). |
12:45 – 14:15 | Lunch Break |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 2 – Performative Ecologies 1. “Theatre of Decomposition” (Haeweon Yi). 2. “Eco-Somatic and Attentional Attunements: a Mycelial Approach” (Ana Isa Araújo). 3. “Com os Pés: Partilha de um processo coreográfico adaptado a contextos artísticos e educativos” (Marina Nabais). 4. “REPARAR: Modus Operandi AND as practice of attention entangled with an ethics of care” (Ana Dinger). |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 3 – Performativity in Art 1. “From Curating Performativity to Performative Curating. Towards Other Ecologies of Attention” (Alexandra Balona). 2. “Aporias of Attention on the Ontological Approach to Performativity” (Agustina Arrarás). 3. “Perspetivas descolonizadoras da atenção: periferias em performance” (Maíra Santos). 4.“Onde está O Centro do Mundo? Reflexões sobre as dramaturgias da aten(ac)ção a partir da performance de Ana Borralho e João Galante” (Cláudia Madeira e Raquel Rodrigues Madeira). |
19:00 | Keynote Speaker Yves Citton “Coincidences, Movements of Attention”. |
29 May
9.30
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 4 – The Sensible as Experience 1. “Para uma poética da atenção: metodologias da experiência” (Verónica Gullander Metello). 2. “Tiers Échologie, Distracted Motulations” (Carmen Guarino). 3. “Landscapes of Boredom: Art, Cognition and Technology for the End of Time” (Ana Davies). 4. “Conectividade em potência: a notificação e a fragmentação da atenção” (Diogo Coelho e Manuel Bogalheiro) |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 5 – Cognitive Alterities 1. “Laboratório Estético da Atenção: Experimentações inventivas e um vocabulário atencional ampliado” (Virgínia Kastrup). 2. “Atenção conjunta e formação de grupalidade no Laboratório Estético de Atenção (LAB)” (Luciana Caliman). 3. “Tensão vigilante: a atenção no discurso anoréctico” (Carolina Ferreira Baptista). |
13:00 – 14:30 | Lunch break |
| Session 5a – Cognitive Alterities 1. “Tending, Tuning, Tilling: Always More than One – How to write and make and think with Attention ‘Deficit’” (Matthew-Robin Nye). 2. “In the Beckonings of Errant Attentions” (ro heinrich and Edoardo Lomi). 3. “Things Children Keep in Their Pockets” (Ana Bigotte Vieira). |
| Session 6 – Corporeality and Movement 1. Os movimentos da atenção na prática têxtil artesanal: corpo, tempo e partilhas de saberes” (Mariana Silva Sirena). 2. “The unfinished gesture: fostering an ecology of care in textile craftmanship through metaphoricity and gestuality” (Ruxandra Lupu). 3. “Conceiving Microclimate and Collectivity as a Transindividual Attentive Moving Region – With a Tango Ecosystem in Research-Creation” (Chantal T. Paris). 4. “Tuning Attention with Generative Dance: Exploring the sense of Togetherness”. (Ana Maria Sousa Leitão). |
18:15 – 20:00 Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Keynote speakers Jonathan Burrows / Bojana Cvejic “Relational Attention in Choreography and the Felt Sense of Sequenced Behavior” |
30 May
9.30 Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 7 – Soundscapes 1. “Ecologies of sound: Cage and Haraway around a new eco-cultural spatiality” (João Mário Pereira). 2. “Echolocation as Attentional Praxis: Sonic Technologies of Being-in-Audience” (Annalaura Alifuoco). 3. “Snap, Hiss, Crackle, Pop: Counter-factual Conservation as Attentional Practice” (Simon Fleury). |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna
| Session 8 – Everyday Perception 1. “The invisible evident: Mystic Walk as an Open Attention Practice” (Cristiana Rocha). 2. “Vocalidade do ouvir: possibilidades de atenção para a insistência” (Soledad Jesús Figueroa Rodríguez). 3. “Embodied Relationality: Tuning Attention Through Somatic and Posthuman Perspectives” (Dila Yumurtaci). 4. “Cair em si” (Paulo Filipe Monteiro). |
12:45 – 14:15 | Lunch break |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 9a – Subversive Epistemologies 1. “Appreciating Attentional Flows: Randy Martin and the Social Logic of the Derivative” (Erik Bordeleau). 2. “Redialectizing the relationship to art museums: critical mediation strategies for an oppositional attention” (Joana da Palma Monbaron). 3. “Focusing on Film Festivals: how dividing attention excludes fringe communities” (Laura Pedrosa). |
Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Session 9b – Subversive Epistemologies 1. “O espanto feminista: uma leitura sobre a ‘atenção destacada’ nos teatros feministas e sua implicação na cena teatral e na vida pública” (Lúcia Regina V. Romano). 2. “Corpos cadentes: Da distracção à magia na natureza e na arte” (Rita Xavier). 3. “Mediar a Atenção: Narrativas Fotográficas e o Tempo Fragmentado em Crises Políticas Contemporâneas” (Patrícia Midões). |
17:15 – 18:45 Audit.1 Torre B, FCSH Av. Berna | Keynote speaker Carla Fernandes “Performance and Cognition in contemporary dance”. |



Financial support from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia – Portugal), reference FCT UIDB/05021/2020, under the auspices of the research unit ICNOVA.